کنترل دست ورزی توانایی استفاده دقیق و دست‌کاری اشیاء، وسایل آشپزخانه، ابزار و حتی انگشتان برای انجام کارها و وظایف محول شده است. قدرت انگشت یکی از مهم‌ترین توانایی‌های

زیربنایی است که بر توانایی کودک برای نشان دادن کنترل دست ورزی تأثیر می‌گذارد. این توانایی در حفظ موقعیت یابی مؤثر انگشت برای حرکات بسیار دقیق مورد نیاز بسیاری از کارهای حرکتی ظریف (مانند نقاشی، نوشتن، برش) را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کنترل نامناسب دست می‌تواند بر توانایی کودک در غذا خوردن، نوشتن مرتب، استفاده از رایانه، چرخاندن صفحات یک کتاب و انجام کارهای مراقبت شخصی مانند لباس پوشیدن و نظافت تأثیر بگذارد. اگر کنترل دست ورزی به خطر بیفتد، می‌تواند در توجه به وظایف درسی، سهولت انتقال به مدرسه و توانایی کودک در نمایش ظرفیت فکری خود بر روی کاغذ یا ارزیابی تأثیر بگذارد.
توجه و
تمرکز: تلاش پایدار ، انجام فعالیت‌ها بدون حواس پرتی و قادر به انجام این تلاش به اندازه کافی طولانی برای انجام کار یا از طریق توجه مکرر برای توسعه تسلط بر کار.
آگاهی از بدن: "شناخت" انگشتان دست و فشار شما به آن‌ها فشار می‌آورد ، بدون اینکه به آن‌ها نگاه کنید.
پردازش حسی: ثبت دقیق، تفسیر و پاسخ دقیق به تحریک حسی در محیط و بدن خود کودک.
کنترل پوسچر و وضعیت بدنی: توانایی تثبیت تنه و گردن برای امکان هماهنگی دست و انگشتان.
ثبات شانه: توانایی منقبض شدن عضلات مفصل شانه برای نگه داشتن شانه به منظور نگه داشتن بازو در موقعیت‌های مختلف در حالی که ساعد و دست برای انجام فعالیت هماهنگ هستند.
 چگونه می‌توانم بگویم فرزند من در کنترل دست خود مشکل دارد؟

اگر كودك در كنترل دست ورزی دچار مشكلات باشد ممكن است اين موارد را داشته باشد:

    گرفتن مداد به صورت نامناسب و کنترل ضعیف و نامناسب مداد.
    داشتن مشکل در نگه داشتن و استفاده از قیچی.
    تمایل به استفاده از تمام دست برای دست‌کاری یک شی به جای فقط چند انگشت.
    استقامت ضعیف برای فعالیت‌های مبتنی بر مداد و قیچی.
    داشتن مشکل در انجام کارهای خود مراقبتی ، مانند بستن بند کفش و بستن دکمه‌ها.
    داشتن مشکل در گرفتن و رها کردن اشیاء به روش کنترل شده.
    دست خط بد و یا کند.
    عدم رعایت فواصل خطوط هنگام رنگ آمیزی یا برش دادن اشکال.
    داشتن مشکل در باز کردن ظروف یا درب‌های بدون سیم.

چه
مشکلات دیگری ممکن است هنگام بروز مشکلات کنترل دست ورزی در کودک ایجاد شود؟

    مهارت‌های حرکتی ظریف: مهارت‌های انگشت و دست مانند نوشتن، برش، باز کردن جعبه‌های ناهار، بستن بند کفش.
    مهارت‌های حرکتی کلی: مهارت‌های بدنی کلی بدن با استفاده از عضلات قدرتی اصلی تنه و بازوها مانند بازی پریدن و توپ.
    رفتار: مانند اجتناب از کارهای چالش برانگیز کنترل دست ورزی در مراقبت از خود، فعالیت‌های درسی یا حتی بازی.

استقامت در انجام کارها: داشتن استقامت ممکن است در مواجهه با کارهای چالش برانگیز محدود باشد.

    تسلط بر دست: استفاده مداوم از یک (معمولاً همان دست) برای عملکرد وظیفه ای که امکان توسعه مهارت‌های اصلاح شده را فراهم می‌آورد.
    یکپارچه سازی دو جانبه: استفاده از دو دست با هم در انجام کارها (به عنوان مثال استفاده از دست غالب برای نگه داشتن و حرکت مداد اما غیر غالب برای نگه داشتن کاغذ نوشتن).
    مراقبت از خود: وظایف روزمره ای که برای شرکت در فعالیت‌های زندگی انجام می‌شود (از جمله لباس پوشیدن، غذا خوردن ، تمیز کردن دندان، باز و بسته کردن جعبه‌های ناهار یا جعبه‌های بسته).