اختلال دیکته نویسی یا املا نویسی یکی از شایع ترین اختلالاتی است که در دسته اختلالات یادگیری قرار می گیرد. یکی از نشانههای اصلی این اختلال دست خط ناخوانا و نامرتب است.
مهارت های نگارش در اغلب كودكان با خواندن ارتباط تنگاتنگی دارد اگرچه در برخی كودكان فهم خواندن فراتر از توانايی آنها برای بيان افكار پيچيده است.
نوشتن پيشرفتهترين و پيچيدهترين دستاورد نظام زبان است ، بطوری که نوشتن در سلسله مراتب تحول زبان به عنوان آخرین آموزش زبانی فراگرفته می شود.
تبحر در زبان نوشتاری مستلزم داشتن مهارت های پايهای كافی در زبان شفاهی و دیگر قابلیت هاست.
اختلال دیکته نویسی و نوشتن یکی از انواع اختلالات یادگیری است که در این اختلال، مهارت های نوشتن بسیار ضعیف تر از آن هستند که از سن تقویمی، ضریب هوشی و سطح آموزش کودک انتظار می رود.
افراد از طريق نوشتن می توانند يادگيری ها و تجربه های قبلی حاصل از شنیدن ، سخن گفتن و خواندن را برای خود مجسم کنند.
دست خط ، هجی کردن و حروف چینی از مهارت های لازم نوشتن هستند و در مراحل اولیه، نوشتن کودک شامل تحریر و نسخه برداری از حروف و اشکال است.
اختلال دیکته نویسی مشکلی است که ناشی از ناتوانی کودک در نوشتن بطور صحیح و استفاده از مهارت های لازم برای آن است.
این کودکان در فرایند صوت شناسی بیشتر از الگوی حافظه کلمه خودکار بر هجی کردن تکیه می کنند که این امر نقش مهمی در بروز اختلال دیکته نویس دارد، به همین دلیل است که بسیاری از کودکان دارای مشکل خواندن، با مشکلات قابل توجهی در زبان نوشتاری روبرو هستند.
علائم اختلال دیکته نویسی
اشتباه نوشتن كلمات هم صدا مانند ث ، ص ، س
عدم دقت در دندانه كلمات و نقطه ها
بد خطی و ناخوانا نوشتن حروف و كلمات
اشتباه در هجی كردن
زياد و كم كردن حروف
نوشتن حروف بر اساس آنچه شنیده می شود مانند خاهر به جای خواهر
جا انداختن حروف يا كلمه
قرينه نويسی
وارونه نويسی
مهارت های مورد نیاز برای نوشتن
نوشتن شکل صحیح حروف
قراردادن فاصله مناسب بین حروف در صفحه
نحوه صحیح ، گرفتن مداد یا دیگر ابزار نوشتاری در دست
کشیدن خط مستقیم
عدم پارگی کاغذ بدلیل فشار بیش از اندازه ابزار نوشتاری روی کاغذ
کنترل بازو ها برای نوشتن
شما عزیزان میتوانید برای کاردرمانی اختلال دیکته نویسی به کلینیک دکتر خزائی مراجعه کنید.